Official Rules and How To Play

Burchten van Caleira – officiële spelregels

 

Burchten van Caleira is een micro-kaartspel met 18 (+2) kaarten voor 2 tot 4 spelers. Een spel duurt gemiddeld 20 minuten.

 

Overzicht:

Tijdens het spel bouw je een burcht, terwijl je je tegenstander probeert dwars te zitten. Elke kaart stelt een deel van de burcht voor; degene die de burcht met de meeste punten bouwt, wint het spel.

 

Inhoud:

Het spel bevat de volgende kaarten:

4x Trebuchet / Trebuchet

3x Kantelen / Battlements

3x Uitkijktoren / Watch Tower

2x Markt / Marketplace

2x Troonzaal / Throne Room

1x Tovenaarstoren / Wizard Tower

1x Observatorium / The Observatory

1x Torenkamer van de prinses / Princess' Spire

1x Kazerne / Barracks

(2x Slotgracht / The Moat - dit is de 4-speler uitbreiding)

 

De provincie van Caleira

Twee rivaliserende vorsten bouwden luxueuze burchten op tegenover elkaar gelegen heuvels en probeerden elkaar daarbij de loef af te steken. Hoe groter de burchten werden, hoe erger de jaloezie, en het escaleerde tot een conflict. Dit bracht oorlog en chaos op de heuvels van Caleira. In dit spel speel je zoals zo’n vorst, en ga je de anderen listig en strategisch saboteren, zodat slechts één van de vorsten de heerser van Caleira wordt.

 

Opzetten van het spel

Bij 2 of 3 spelers gebruik je 18 kaarten (Slotgracht / Moat worden dan niet gebruikt).

Bij 4 spelers gebruik je 20 kaarten.

Deel elke speler 2 handkaarten, de andere spelers mogen deze niet zien.

De overige kaarten worden neergelegd als dichte trekstapel, met daarnaast ruimte voor een aflegstapel. Kies willekeurig een startspeler.

 

Verloop van een speelbeurt

Een speler moet elke beurt steeds drie acties doen, daarna is de volgende speler aan de beurt.

1. Een kaart trekken

2. Een kaart uit de hand spelen

3. Kaartacties uitvoeren

 

1: Een kaart trekken:

Elke speelbeurt start met het trekken van de bovenste kaart van de trekstapel, andere spelers mogen deze kaart niet zien. Als er geen trekstapel meer is, vervalt deze actie.

 

2: Een kaart uit de hand spelen:

Kies een van je handkaarten en leg deze op tafel. Je kan de kaart open of dicht leggen.

De kaart op tafel wordt een deel van de burcht.

Je mag maar één kaart per beurt spelen, en als je kaarten in de hand hebt, is dit verplicht.

Het spel eindigt als geen van de spelers nog een kaart kan plaatsen.

Je legt de kaarten voor je in een rij, dit is de burchtkaartenrij. Eenmaal in de burchtkaartenrij kan een kaart worden opgedraaid als gevolg van een actie, maar de volgorde van kaarten in de rij kan niet meer veranderen. Kaarten mogen alleen links of rechts van de burchtkaartenrij worden aangelegd.

 

3: Kaartacties uitvoeren:

Een kaart wordt geactiveerd als een kaart open wordt gespeeld – of als een kaart open wordt gedraaid als gevolg van een actie. Als de kaart wordt geactiveerd, voert de speler bij wie de kaart in de burchtkaartenrij ligt de beschreven actie uit. Een actie kan uitgevoerd worden op alle kaarten in de burchtkaartenrijen van alle spelers.

Als de actie wordt uitgevoerd op een dichte kaart van een andere speler, kan er een vervolgactie voor die andere speler ontstaan.

 

De verschillende kaarten:

 

Kantelen / Battlements

Deze kaart heeft geen actie als deze wordt geplaatst of opengedraaid. Hij kan echter niet worden vernietigd door de Trebuchet. De Kantelen zijn geen punten waard, maar als een speler alle drie de Kantelen heeft, zijn ze elk drie punten waard.

 

Trebuchet

Als de Trebuchet wordt geactiveerd, kan de eigenaar van de kaart een willekeurige kaart kiezen uit een burchtkaartenrij van elke speler. Deze kaart wordt vernietigd, dat wil zeggen verwijderd uit de burchtkaartenrij en op de aflegstapel gelegd. (De resterende kaarten van de rij schuiven naar elkaar toe om het gat op te vullen).

Kaarten op de aflegstapel tellen niet mee voor de score van een speler.

Als de actie van de Trebuchet op een dichte kaart wordt toegepast, wordt deze kaart eerst opengedraaid en wordt diens actie wordt nog wel uitgevoerd. Vervolgens gaat de kaart altijd naar de aflegstapel (behalve de Kantelen).

De Trebuchet levert aan het eind van het spel geen punten op.

 

Uitkijktoren / Watch Tower

Wanneer deze kaart wordt geactiveerd, kan de eigenaar van deze kaart tot twee gesloten kaarten open draaien in willekeurige burchtkaartenrijen. Als beide opengedraaide kaarten een actie hebben, bepaalt de speler die aan de beurt is de volgorde van activeren.

De Uitkijktoren is twee punten waard aan het eind van het spel.

 

Markt / Marketplace

Als de Markt wordt geactiveerd, wijst de eigenaar van de kaart een andere speler aan. Beide spelers kiezen dan een kaart uit hun hand en ruilen die met elkaar.

De Markt is twee punten waard aan het eind van het spel.

 

Troonzaal / Throne Room

Als de Troonzaal wordt geactiveerd, kiest de eigenaar van de kaart een dichte kaart en draait deze open. Deze kaart activeert niet, ook al heeft deze een actie. De kaart telt wel mee voor de punten aan het eind, en passieve effecten werken wel (een Kazerne kan nog steeds niet vernietigd worden).

De Troonzaal is twee punten waard aan het eind van het spel.

 

Tovenaarstoren / Wizard Tower

Als deze kaart wordt geactiveerd, mag de eigenaar de drie bovenste kaarten van de trekstapel bekijken. Hij mag ook de volgorde van deze kaarten veranderen.

De Tovenaarstoren is drie punten waard aan het eind van het spel.

 

Het Observatorium / The Observatory

Als het Observatorium wordt geactiveerd mag de eigenaar een willekeurige dichte kaart uit iemands burchtkaartenrij bekijken – de andere spelers mogen die niet zien! Hij mag de kaart ook opendraaien.

Het Observatorium is drie punten waard aan het eind van het spel.

 

Kazerne / Barracks

Als de Kazerne wordt geactiveerd, mag de eigenaar een open kaart uit iemands burchtkaartenrij dicht draaien. Passieve effecten die deze kaart had, gelden dan niet meer.

De Kazerne is drie punten waard aan het eind van het spel.

 

Torenkamer van de prinses / Princess' Spire

Als de Torenkamer van de prinses wordt vernietigd door de Trebuchet, gaat de eigenaar ervan uit het spel. Al zijn kaarten gaan naar de aflegstapel. De Torenkamer van de prinses kan niet open worden gespeeld, en kan alleen opengedraaid worden door het effect van een andere kaart.

De Torenkamer van de prinses is zes punten waard aan het eind van het spel.

 

De Slotgracht / The Moat (alleen gebruikt bij een 4-speler spel)

Een kaart die direct naast een open Slotgracht ligt, kan niet worden aangevallen met een kaartactie van een tegenstander; dus kan niet worden vernietigd of open- of dichtgedraaid.

 

De winnaar van het spel

Het spel eindigt wanneer de trekstapel leeg is en de spelers geen kaarten meer in de hand hebben. De speler tellen alle punten van de open kaarten op; dichte kaarten tellen mee voor 1 punt. Degene met de meeste punten wint.

 

Veelgestelde vragen:

1. Elke speler voert alleen de actie uit als een kaart geactiveerd wordt in zijn eigen burchtkaartenrij.

2. Als een kaart wordt opengedraaid en activeert, voert de eigenaar van de kaart de actie uit, dus de speler bij wie de kaart in de burchtkaartenrij ligt, ook al is deze niet aan de beurt.

3. Als een Trebuchet een dichte kaart aanvalt, activeert die kaart pas ‘vanaf de aflegstapel’ – ofwel: een vervolgactie kan niet voorkomen dat de kaart naar de aflegstapel gaat. Bijvoorbeeld: een aangevallen Troonzaal kan een naastgelegen Slotgracht openleggen, maar dit voorkomt niet dat de Trebuchet hem vernietigt.

4. Kazernes/ Battlements kunnen niet worden vernietigd, of ze nu open of dicht liggen.

5. Als de Markt activeert mag je een speler kiezen die geen kaarten meer heeft. Er vindt dan geen ruil plaats.

6. Als twee kaarten worden geactiveerd door de Wachttoren / Watch Tower, bepaalt de speler die aan de beurt is in welke volgorde ze activeren. Als er als gevolg nog meer kaarten worden geactiveerd, worden eerst de acties van de eerste twee kaarten afgehandeld.

7. Wanneer je voor een actie een willekeurige kaart uit een willekeurige burchtkaartenrij mag kiezen, mag je ook een kaart uit je eigen rij kiezen.

 

Karin Klein Middelink; August 29, 2018